Ont i hälen/plantar fasciit, vad ska man göra?

Reading Time: 4 minutes

Har du börjat få problem med ont i hälen? Kanske började det med att det du har lite ont i hälen på morgonen, över tid blev det sämre och sämre och nu gör det ont så fort du står upp på fötterna. Du försökte att fortsätta springa från början men nu har du dragit ner på löppassen då det gör för ont att springa dina vanliga rundor, just nu kanske du inte kan springa alls. Du börjar undra vad det är som gör så ont och vad du kan göra åt det.

Symtom

  • Ont i hälen eller strax framför
  • Ökad smärta vid aktivitet som t ex promenad, löpning
  • Ont i hälen på morgonen
Vanligaste smärtområdet är innanför den röda markeringen, avvikelser kan förekomma.

Ofta ökar smärta på morgonen eller när du varit inaktiv en längre stund. Smärtan har också en tendens att bli sämre om du rört på dig mycket, t ex en längre promenad. Smärtan behöver inte alltid komma direkt utan ibland har du kanske känt ökad smärta under foten några timmar efter eller till och med dagen efter ett löparpass, trots att det kändes ok under passet.

Orsak till ont i hälen

Under foten har vi något som heter plantar fascia som lätt förklarat kan liknas vid en sena som går från hälbenet fram till tårna. Den har som uppgift att stödja foten och dess fotvalv. Plantar fascian sträcks ut varje gång du går då foten trycks ner mot underlaget och avståndet mellan hälben och tår ökar vilket sträcker ut plantar fascian. Har man då en irritation i plantar fascian så kommer det att smärta.

Riskfaktorer

Ont i hälen är något som drabbar alla typer av människor, ung och gammal, inaktiv och aktiv, män och kvinnor. Dock så finns det några riskfaktorer som kan identifieras:

  • Högt BMI
  • Börjat träna på nytt underlag
  • Längre tids stående på hårt underlag (t ex på jobbet)
  • Snabb stegring av träningsbelastningen
  • Överdriven pronation i fotleden (det är normalt att pronera och det är en naturlig rörelse dock har en kraftig pronation visat sig vara en riskfaktor)
  • Nedsatt rörlighet i fotleden pga en tight hälsena
  • Högt fotvalv
  • Lågt fotvalv

Viktigt att komma ihåg är att det inte behöver vara en riskfaktor som har orsakat problemet utan kanske en kombination av flera eller kanske till och med något annat som inte ens står med i listan.

Behandling av ont i hälen

Det viktigaste är att minska belastningen och anpassa den till där du är just nu. Springer du mycket kan du fortsätta med det men du kanske måste korta ner dina pass eller din hastighet för att minska belastningen. Du bör inte få ökad smärta efteråt som håller i sig i mer än en timme. Det är oftast belastningen som gett dig problemet och det är också den som kommer att lösa det för dig. Ibland kan man behöva avstå helt från den smärtsamma aktiviteten och göra något annat t ex cykling.

  • Stötvågsbehandling är också något som kan minska smärtan om du har ont i hälen och kan många gånger vara ett effektivt sätt att minska dina besvär. Kontakta en lokal klinik för mer information
  • Stretching av plantar fascian kan också lindra smärtan, samma sak att rulla en burk eller en boll under foten kan fungera smärtlindrande.
  • Man kan även pröva att göra tåhävningar med tårna på en handduk för att få extra sträck i plantar fascian.

Observera att det viktigaste är att anpassa belastningen och att övriga behandlingsformer ska fungera som komplement till det och inte som ensamma behandlingar.

Prognos

Hur långt tid det tar att bli av med sin smärta under foten varierar. Det beror lite på hur länge man har haft det, hur ens aktivitetsnivå ser ut mm. Det är ofta ett tillstånd som inte går över så snabbt så räkna med några i veckor och ibland upp till flera månader.

Hälsporre, vad är det?

Ofta får man höra personer som har ont i hälen att dom har diagnosen hälsporre. Det är inte helt korrekt då hälsporre är något man ser på en röntgen, det är ett benutskott som bildats på främre delen av hälbenet. Det kan trycka mot plantar fascian och skapa irritation men det finns också de som har en hälsporre som inte ger smärta i hälen eller irriterar plantar fascian. Hälsporre är alltså ett röntgenfynd och inte en diagnos.

Läs gärna våra andra skadeguider

Har du ont i hälen som inte går över så är det alltid bäst att söka professionell hjälp av en legitimerad vårdgivare. Den här artikeln är tänkt att fungera i utbildande syfte och ersätter inte medicinsk behandling.