Träningsplanering, träningsläger och halvmaraton

Förra söndagen kom Jacqueline Cabaj Awad och hennes tränare Linus Eriksson till Spanien för en träningsvecka med mina tennisspelare Jeppe och Julia. Tanken var att vi skulle få in många timmar tennis (3-5 timmar per dag) och fys under veckan.

Linus, Jeppe, Jacqueline, Julia och jag efter ett tennispass

När man älskar löpning och som jag vill få in minst 15 km per dag för att vara nöjd med livet, är det ett väldigt pusslande när två tennispass och ett fyspass ska in varje dag. Lägg därtill att det ska lagas mat, diskas, alla ska duscha och stretcha efter passen och plötsligt är dagen över.

Jag har några ”go-to” rundor som jag kör när jag inte orkar vara allt för kreativ. De tre rundorna är 22, 16 och 8,5 km långa, oftast när jag är i Spanien tar jag den rundan som är 16 km lång. Detta blev svårt under den här veckan. Svårt men inte olösligt. Jag hade tre alternativ för att lösa min löpning, jag använde alla tre under veckan:

1. Gå upp tidigt. När man är fem personer i en lite för liten lägenhet visar det sig att det är stor risk att man kommer i säng sent. Ett par dagar gick jag trots detta upp 05:30 och fick min 16 km löprunda.

2. Ta med gänget på löpning. Jag fick med mig mina vänner en gång på rundan som är 8,5 km och tog samma runda direkt efteråt medan de duschade.

Julia och Jacqueline in action

3. Jag delade några dagar upp min egen träningsdag för att hinna med, de dagar jag inte orkade gå upp för tidigt. Jag tog en 8,5 km runda före frukost och sedan samma runda när tillfälle gavs på eftermiddagen.

4. En dag sprang jag min 8,5 km runda på morgonen och så planerade vi in ett Coopertest (3 km på löparbana). De andra tog bilen dit, jag joggade 3,5 km dit och 3,5 km hem och så hade jag fått ihop 8,5+3,5+3+3,5=18,5 km löpning den dagen.

Vissa var utslagna efter Coopertestet… 🙂

Veckans kulmen var på lördagen då Benidorm halvmaraton gick av stapeln klockan 18:30. Linus och Jacqueline skulle flyga till Sverige på kvällen och ett långt tennispass planerades därför in på morgonen.

Vi spelade tennis klockan 8-11, jag stack sista halvtimmen och hämtade ut min nummerlapp inför halvmaran, åkte sedan och handlade mat som jag ställde hemma och hämtade sedan gänget på tennisklubben och skjutsade hem dem. Medan de lagade mat och åt åkte jag till Benidorm och ställde bilen där, joggade hem 7 km och när jag kom hem var gänget klart och vi tog en mycket härlig hike över bergen, 6 km, till Benidorm där bilen stod.

Gänget i slutet av 6 km hike i bergen

Efter att vi hade kommit hem och ätit lite till skjutsade Jeppe iväg Linus och Jacqueline till flygplatsen och släppte av mig på vägen i Benidorm. Jag tog mig ner till starten och kunde njuta en stund innan startskottet gick. Jag brukar ta maraton och halvmaraton som längre träningspass med fart, eftersom jag oftast springer långsammare på träning, och så även den här gången. Kontrollerat och hyfsat snabbt sprang jag i en fart som skulle kännas snabb men inte så snabb att jag skulle bli sliten inför nästa dags träning, en ”regel” som jag brukar använda mig av. After all, REPETITION IS THE MISSION! 😉 🙂

Kontrollerade 21,1 km och 91 minuter senare sprang jag i mål efter att verkligen ha njutit av ett stämningsfyllt lopp med många high-fives och hejarop. Jag klämde i mig ett par muggar cola zero, några bitar banan och apelsin och joggade nöjt hem mina 7 km med en bra träningsvecka som avslutades med en dag som innehöll 41,1 km (varav 6 km hike i bergen) i bagaget.

Tänk på att kontinuitet är the shit inom uthållighetsidrott, det gäller att göra jobbet! Jag hoppas att några av de ovanstående tipsen kan hjälpa er, om ni vill ha mer hjälp och tips går det bra att höra av er till mig på thomasalm@hotmail.com eller på Instagram där jag heter @thomasalmultra! 😀