10 tips när du ska springa ditt första maraton

1. Gör ett hål i plånboken

Anmäl dig till ett maraton som du känner för att springa, ju mer exotiskt desto bättre. Om du har betalat mycket pengar, kanske till och med köpt flygbiljetter någonstans, så är det mindre chans att du backar ur.

2. Träna för ett maraton!

Den här punkten kanske låter självklar och onödig, men det är viktigt att man tränar på rätt sätt. Börja träna minst ett halvår i förväg för att bygga upp kroppen. Du bör antingen träna 2-3 distanspass per vecka för att bygga kilometer i kroppen eller, om du vill träna kortare pass i veckan, ett långpass på helgen. Att kombinera de två är såklart ännu bättre!

3. Förbered dig

Men vadå, jag har ju följt punkt ett och tränat som en galning? Bra, men det finns fler saker än träning som kan hjälpa eller stjälpa dig. Vilken sportdryck bjuds det på under loppet? Klarar din mage av den sportdrycken? Får du skavsår på något speciellt ställe när du springer långt? Har du någon speciell musik som får dig att tagga till när det är som jobbigast? Finns det något annat som din kropp mår bra av/inte klarar, något mer som du gillar/ogillar? Ha koll på alla dessa saker innan loppet börjar så gör du det lättare för dig själv!

4. Använd använda kläder

Nej, du måste inte köpa dina kläder begagnade, men ett vanligt misstag är att köpa nya klädesplagg eller nya skor för att vara snabb och/eller snygg när man springer sin första mara och använda dem på loppet för första gången. Det här är ett jättemisstag om du vill undvika skavsår, så använd sakerna i alla fall några gånger innan loppet så undviker du onödiga och otrevliga överraskningar.

5. Ha koll på vädret

Vilket väder kommer det vara på loppdagen? Kommer det regna? Blåsa? Vara väldigt varmt? Om du har kollat upp vädret innan så kan du klä dig för väder och förbereda dig på bästa sätt.

6. Var där tidigt på loppdagen

På morgonen före ditt maraton vill du ha tid på dig att hinna med alla dina förberedelser, samtidigt som det är härligt att ta in energin som finns i luften före, under och efter ett maraton. Även om det ofta går att hämta ut din nummerlapp fram till en timme innan loppet så är rådet att du hämtar nummerlappen dagen innan och är där i god tid på morgonen före loppet så att du hinner gå på toaletten (kanske flera gånger), lämna in din påse med ombyte, lämna in värdesaker, hitta rätt startfålla, värma upp, mm.

7. Ingen panik om det går långsamt i början, du ska inte springa snabbt

Börja alltid ditt första maraton riktigt långsamt, och öka på slutet om det känns bra! Med det sagt, tänk på följande, som går väl ihop med din taktik att börja långsamt:

Starten på ett maraton kan vara lite väl trång ibland, det är ofta många människor på en liten yta och det kan till och hända att det blir lite gång i början av loppet eftersom du helt enkelt inte kan ta dig förbi folk. Stressa inte upp dig över detta genom att försöka ”springa ikapp” den tiden du tycker dig ha förlorat, tänk istället att den energi du sparar i början får du igen de sista kilometrarna. Och det är mycket skönare att springa om andra löpare på slutet av loppet än att själv bli omsprungen…

8. Drick när du är törstig, om det inte är extremt varmt

Nej, man behöver inte dricka hela tiden! Det vill säga om du inte är törstig hela tiden. Drick när du blir törstig och drick bara lite extra om det är väldigt varmt och fuktigt ute. Blanda gärna vatten med sportdryck så att du får i dig lite elektrolyter också. Om du har en tendens att få kramp när du springer längre sträckor kan du ta en Resorb före loppet för att säkra upp lite.

9. Förbered dig på att saker kommer gå snett

Någon springer in i dig eller i vägen, sportdrycken är slut, knuten på skosnöret går upp, det blir varmare/kallare/regnigare än du hade tänkt dig, ja tänk dig sämsta tänkbara scenario och vad som skulle kunna gå snett som är utanför din kontroll så har du lättare att hantera det mentalt om det händer. Händer det inte så är ju det bara bra!

10. Det kommer att göra ont!

Ett maraton gör ont. Du ska springa 42.2 km och din kropp kommer att få stryk. Men det är ett härligt ont, en träningsvärk som påminner dig om att du har genomfört någonting stort! Känner du dig fräsch långt in i loppet så kan du förbereda dig på att det kommer att förändras vid ungefär 30-34 kilometer. Men det är du förberedd på nu, så det gör ju ingenting, eller hur? 😉

Nu när du väl följer de här punkterna är det bara att njuta av dagen!

Lycka till på ditt första maraton! 🙂